Unirea religiilor sub umbrela protejării mediului înconjurător, a fost apelul lansat – din nou(!) – de papa Francisc, în cadrul conferinței climatice COP28 din 3 decembrie 2023, de la Dubai.
În fața celor mai importanți lideri politici și religioși ai lumii, suveranul pontif al Romei descria coordonatele noii paradigme în termeni precum: „religiile sunt voci ale conștiinței în beneficiul umanității!”; „să ne opunem iluziei rapace de omnipotență care ne devastează planeta!”; „religiile trebuie să fie medii ale promovării urgente ale unui stil de viață sobru și fratern în schimbul unuia risipitor”. Obligația esențială a religiei este de a contempla, iar „o lume săracă în contemplare va fi o lume poluată în suflet, o lume care va continua să renunţe la oameni şi să producă deşeuri”.
Să nu piardă cumva momentul, în mesajul de anul acesta cu ocazia Zilei protecției mediului înconjurător, Sanctitatea Sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu s-a grăbit să confirme că „viața Bisericii Ortodoxe este o ecologie aplicată, un respect tangibil și inviolabil pentru mediul natural. Orice formă de abuz și distrugere a creației, dimpreună cu transformarea ei într-un obiect de exploatare, constituie o denaturare a spiritului evangheliei creștine. Nu este nicidecum o coincidență că Biserica Ortodoxă a fost caracterizată drept expresia ecologică a creștinismului, cu atât mai mult cu cât este Biserica păstrătoare a Sfintei Euharistii ca centru al ființei sale”.
Caruselul s-a pus în mișcare! Reprezentanții religioși deja încep să țină trena vizionarului pontif roman…!
Ca să avem perspectiva unui spectru mai larg, declarațiile Consiliului Mondial al Bisericilor (CMB) pe această temă sunt edificatoare. Astfel, ecologia promovată de CMB nu este o simplă preocupare pentru natură, ci are, în primul rând, un caracter religios. Protejarea mediului înconjurător are deopotrivă conotații politice, sociale și morale.
În felul acesta, ecologismul a devenit, în ultimii ani, un mobil al ecumenismului, chiar o marotă promovată sub auspiciile, până la un punct corecte, ale unui mediu de care trebuie să avem grijă, dacă vrem să fie de partea noastră. Dar, se întreabă unii, și nu puțini, dacă nu cumva ecologismul a ajuns noua religie a lumii de azi! Sau este liantul care începe să lege religiile lumii pentru un singur scop?
Și atunci, ne întrebăm pe bună dreptate, care este miza cea mare? ECOLOGIA sau ECUMENISMUL în sine?
„Declarația de unitate” a CMB abordează subiectul ecologiei afirmând că Mișcarea Ecumenică „trăiește și dă mărturie într-o lume care este în același timp creația frumoasă a lui Dumnezeu, dar și sfâșiată de criza ecologică, război, pandemie care generează sărăcia sistemică, rasism, violența bazată pe gen…”.
Nu este greu să observăm că, din perspectiva acestei declarații, deși venită din partea spectrului religios, lumea nu este privită ca fiind neapărat răvășită de păcat, iar decăderea ei nu este una spiritual-duhovnicească, ci una …ecologistă! Această viziune contrastează puternic cu Evanghelia, unde problema fundamentală a lumii este păcatul și nu ecologia, degradarea morală și nu cea materială! Degradarea morală este doar consecința și nu cauza!
Și tocmai aici este problema!
Astfel, cine garantează că sub sloganurile de activism conjugat ecologico-social, religiile nu-și vor trăda misiunea existențială lăsată de Hristos? Și aceasta pentru că unitatea despre care vorbea Mântuitorul, înseamnă mai mult decât aducerea tuturor religiilor lumii sub aceeași umbrelă. Isus s-a rugat pentru unitate dar a oferit și baza unității: „Sfințește-i prin adevărul Tău, cuvântul Tău e adevărul”(Ioan17:7)?
Pentru o analiză mai largă, vezi Top 7 Lucruri din Biblie despre Ecumenism:
Nr. 1 „Haidem! să ne zidim o cetate și un turn al cărui vârf să atingă cerul și să ne facem un nume, ca să nu fim împrăștiați pe toată fața pământului!” Geneza 11:4
Un proiect gen turnul Babel, care să păstreze prin mijloace externe unitatea pierdută, nu putea să reuşească niciodată.
Nr. 2 ,,Iar un crainic a strigat cu glas tare: „Iată ce vi se poruncește, popoare, neamuri, oameni de toate limbile! În clipa când veți auzi sunetul (…) a tot felul de instrumente de muzică, să vă aruncați cu fața la pământ și să vă închinați chipului de aur…” Daniel 3:4
Cei credincioși sunt adesea minoritari; ei nu acceptă unitatea religioasă cu prețul compromisului.
Nr. 3 ,,Sfințește-i prin adevărul Tău: Cuvântul Tău este adevărul. Mă rog ca toți să fie una (…) ca și ei să fie una în Noi.” Ioan 17:17, 21
Unitatea trebuie să se bazeze pe adevărul biblic, aceasta este condiția pusă de Isus.
Nr. 4 ,,Toate neamurile au băut din vinul mâniei curviei ei, și împărații pământului au curvit cu ea, și negustorii pământului s-au îmbogățit prin risipa desfătării ei (a cetății Babilonului)…” Apoc. 18:3
Babilonul este un sistem care a condus la o unire în jurul unor practici și credințe catalogate a fi imorale dpdv spiritual.
Nr. 5 ,,Apoi a urmat un alt înger … și a zis: „A căzut, a căzut Babilonul, cetatea cea mare, care a adăpat toate neamurile din vinul mâniei curviei ei!” Apoc 14:8
Babilonul, un sistem religios confuz, coercitiv și opresor (Daniel 3) își numără ultimile zile.
Nr. 6 ,,A făcut ca toți, mici si mari, bogati și săraci, slobozi și robi, să primească un semn pe mâna dreapta sau pe frunte, și nimeni să nu poată cumpăra sau vinde fară să aibă semnul acesta, adică numele fiarei sau numărul numelui ei.” Apoc 13:16.17
Va veni un timp când unitatea religioasă va fi impusă, iar cei ne-cooperanți vor fi pedepsiți.
Nr. 7 ,,El va rosti vorbe de hula împotriva Celui Preaînalt, va asupri pe sfintii Celui Preainalt si se va incumeta sa schimbe vremurile si legea.” Daniel 7:25
O entitate, o figură marcantă își va aroga dreptul de a da tonul dpdv religios.
GIPHY App Key not set. Please check settings