Primul episcop al Byzantiumu-lui, Sfantul Andrei este considerat apostolul romanilor. Potrivit traditiei, acesta a  fost  primul propovaduitor al Evangheliei la geto-daci. Chiar asa sa fie?

In anul 1997,  Sfantul Andrei a fost proclamat „Ocrotitorul Romaniei”.

Scotia, Georgia, Romania, Ucraina, Rusia, Cipru  dar si multe alte regiuni sau orase din Asia sau chiar America  au in comun  revendicarea sa ca patron.  Pe ce baza?

A fost sau nu Andrei primul misionar in spatiul romanesc?

Intreaga dezbatere are ca baza cateva referiri din scrierile patristice care vorbesc de o tragere la sorti  intre apostoli a teritoriilor in care urmau sa-si desfasoare lucrarea de misionariat.  Atat Origen, in Cartea a III a Comentariilor  la Geneza, cat si Eusebiu din Cezareea, in Istoria Bisericeasca III,I spun ca lui Andrei i-a cazut la sorti Scythia! Iar Doctrina Syriaca a Apostolilor completeaza informatiile noastre cand vorbeste de lucrarea lui in “…Gothia.”!

Sursele indica doua regiuni care pe noi romanii ne poate interesa: Scythia, respectiv  Gothia.

In ceea ce priveste SCYTHIA, cercetatorii se impart in doua tabere. Primii identifica Scythia cu Scythia Minor, adica Dobrogea de astazi. Ceilalti – cu Scythia Major, un teritoriu mai vast la nord de Marea Neagra. Cine are dreptate? 

In ceea ce priveste GOTHIA, istoricul Filostorgiu in Istoria Bisericeasca,II,5  afirma  ca “…Urfila a trecut pe teritoriul romanilor cu o mare multime de sciti dintre cei de peste Istru (fluviul Dunarea), care odinioara erau numiti “geti” iar acum sunt cunoscuti drept “goti”.

Urfila era un misionar al gotilor (populatie germanica), care la data aceea (anii 330-350 d.Hr.) ocupau un vast teritoriu in Muntenia si sudul Moldovei. O parte a gotilor primesc crestinismul, dar in urma persecutiilor conationalilor lor pagani trec la sud de Dunare in teritoriul Imperiului unde primesc protectie. la aceasta se refera Filostorgiu. 

Aceasta utilizare in epoca a termenilor get, got, scit cu referire la aceeasi populatie , chiar daca nu este neaparat corecta istoric, vorbeste de o realitate : populatii ce au locuit pe teritoriul Dobrogei, estului Munteniei si sudului Moldovei. Deci varianta Scythia Minor (Dobrogea de astazi) ar fi cea mai probabila. 

Pentru a putea vorbi insa de misiunea Apostolului Andrei pe teritoriul dobrogean ca de un fapt istoric cert am avea nevoie si de surse literare “externe”. Adica de autori necrestini.  Din pacate astfel de surse  lipsesc!

Ca si concluzie a celor mentionate pana acum: nu ne putem referi la calatoria misionara a Apostolului Andrei in Dobrogea ca despre un fapt istoric cert, dar, aceasta nu doar ca a fost posibila, ci, chiar mai mult, probabila!..

Opinia mea este ca nu trebuie constituit neaparat un dosar draconian cu dovezi ale venirii sau nevenirii apostolului in Dobrogea. Aceasta nu poate securiza doctrinar sau spiritual pe nimeni. Dincolo de aceasta disputa este mult mai important sa urmarim in timp, in secolele ce au urmat, evolutia crestinismului in spatial romanesc.

Daca intr-adevar a predicat in aceasta zona, ce a predicat? Cu siguranta – pe Hristos si numai pe Hristos! Ce liturgica a promovat? Obligatoriu: una simpla, biblica, neaccesorizata de salba grea  traditiilor ulterioare!

Probabil ca astazi, la 2000 ani distanta de acele timpuri, noi, romanii, ar trebui sa ne intrebam: ce am facut cu darul crestinismului curat primit de la Hristos prin Andrei; cum se aseamana – sau nu se mai aseamana – crestinismul de astazi cu crestinismul apostolic; ce valori am pastrat si ce valori am pierdut?  Si ce impact mai are astazi predicarea biblica a apostolului Andrei asupra societatii romanesti. 

Dan Opris, Prof. Dr. în Istorie, pentru Opinia Production. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.