in

MARLENA MALAG. INTERZICEREA SHOPPINGULUI ÎN ZIUA DUMINICII. BIBLIA DESPRE ZIUA DUMINICII

Sfârșit de august, 2022. „Duminica ar trebui să fie petrecută cu familia. Este timpul în care familia să se roage, nu pe care să-l petreacă în magazin. Am vrea să vorbim despre asta la o masă rotundă”. Inițiativa îi apartine Ministrului Familiei din Polonia, Marlena Malag, și se referă la posibilitatea implementării unei interdicții, astfel încât magazinele să nu mai poată vinde in ziua duminicii!

Doamna Malag declară, de asemenea, că duminica este cea mai importantă zi a săptămânii!

Se pare că ideea nu este nouă! Ungaria a încercat o astfel de interdicție începând cu anul 2014. Centrele comerciale și magazinele cu o suprafață comercială de peste 400 de metri pătrați nu aveau voie să deschidă duminica! Folosindu-se de subterfugiile unui chestionar în care angajații comerciali sunt întrebați dacă vor să se odihnească duminica, se dorește obținerea unei susțineri semnificative pentru ca legea să devină pe deplin activă de la 1 ianuarie anul următor!

Problema pusă în discuție nu este nouă nici în Polonia! Încă din anul 2018, la  inițiativa sindicatului „Solidaritatea” și susținută puternic de Biserica Catolică, a fost introdusă o interdicție privind comerțul duminica de către guvernul conservator condus de Partidul Lege și Justiție. Cu toate acestea, interdicția a cunoscut o mulțime de excepții, pe care marile magazine le-au speculat pentru a-și continua activitatea duminica! Unii comercianți și-au ținut magazinele deschise oferind servicii poștale, folosind case de marcat cu autoservire, cu un angajat oficial „aranjând doar mărfurile pe rafturi”, sau prin transformarea unor secțiuni din magazine în biblioteci sau în centre medicale!

La începutul acestui an, guvernul a scos din lege aceste excepții pentru a determina magazinele să respecte hotărârea de guvern în ce privește închiderea magazinelor! Jocul de-a șoarecele și pisica trebuie să înceteze!

Dar, haideți să fim serioși, măsura nu este în primul rând laică și nici măcar socială. Chiar dacă se aduc argumente presupus economice în contextual crizei energetice sau sociale, gen timpul liber pentru familie, măsura este, totuși, pur religioasă și vine din partea Bisericii Romano-Catolice, prin interfața sindicatului „Solidaritatea”, responsabil printre altele și cu căderea comunismului polonez în anii 90!!

N-ar trebui pierdut din vedere argumentul principal! Guvernul, prin doamna ministru, transmite că ziua a șaptea, duminica, este destinată ca familia să fie împreună pentru preocupări religioase!

Închiderea magazinelor în ziua a șaptea are însă o mare problemă teologică – pentru că duminica nu este ziua a șaptea!

Pentru aducere aminte, reținem Şedinţa Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 6 iulie 2010. Ocazia respectivă a adus o modificare majoră în textul calendarului aprobat pentru anul 2011, și anume: duminica, zi care apărea în calendarul ortodox pe poziția zilei a șaptea, era declarată drept ziua întâi a săptămânii! Întreaga rectificare admitea, în fapt, existența unei confuzii istorice majore cu privire la ziua învierii lui Hristos! Reprezentanții Bisericii spun că ceea ce s-a întâmplat în anul 2011, prin decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, „este un act reparator, întrucât … Mântuitorul a Înviat în prima zi a săptămânii, adică duminica.”

Această confuzie incredibilă cu privire la ziua de odihnă și de închinare apăruse cu mult timp înainte. Întregul proces al înlocuirii zilei a șaptea – sâmbăta – cu ziua întâi a săptămânii – duminica – a început cu anul 321 când, din rațiuni politice, Constantin cel Mare, împăratul roman, pentru a uni popoarele imperiului, divizate între creștini și păgâni, a impus Dies Solis (ziua soarelui) ca zi de închinare în întregul imperiu! Mai apoi, Conciliul de la Orleans, din anul 538 AD, avea să definitiveze și religios această tranziție asumată categoric de Biserica Catolică: „Duminica nu se bazează pe Scriptură, ci pe tradiție și este o instituție evident catolică. Noul Testament nu menționează explicit că apostolii au schimbat ziua de închinare; știm aceasta din tradiție.” – The New Revised Baltimore Catechism, 1949, p. 139.

Poate de aceea este bine ca guvernanții de diverse culori politice, înainte de a impune vreo lege cu implicații potențial religioase, să se informeze mai bine. Oricare dintre ei ar fi mai ponderați dacă ar cunoaște în prealabil porunca divină: „Șase zile lucrează și fă toate lucrările tale, iar ziua a șaptea este Sâmbăta, ziua Domnului Dumnezeului tău” (Ieșirea 20:9,10, traducerea Gala Galaction)

Micile „amănunte” pot face mari diferențe…!

TOP 7 LUCRURI DIN BIBLIE DESPRE ZIUA DUMINICII

Nr. 1 În ziua a şaptea Dumnezeu Şi-a sfârşit lucrarea pe care o făcuse; şi în ziua a şaptea S-a odihnit de toată lucrarea Lui pe care o făcuse. (Gen 2,2) După cum știi, în 6 zile a fost adusă la existență lumea, cu toate ale ei. Autorul creației – Dumnezeu – în ziua a 7-a s-a odihnit. Obosise deja? După cum bine poți intui, Dumnezeu nu poate obosi. Doar oferea omului un exemplu, un model spiritual, cu privire la cum ar trebui abordată fiecare săptămână. Dumnezeu nu a putut avea un motiv mai înalt pentru a-i prescrie omului odihna în ziua a şaptea, decât relația personală, părtășia și închinarea. Și, în același timp, educația, cunoașterea, introducerea în misterele Universului.

Nr. 2 „…șase zile lucrează și fă toate lucrurile tale, iar ziua a șaptea este Sâmbăta, ziua Domnului Dumnezeului tău” (Ieșirea 20:9.10 – traducerea Gala Galaction) Gala Galaction – venerabilul profesor de teologie ortodoxă si traducător de Scripturi din limbile originale – nu și-a putut permite neonestitatea și a admis în mod franc: ziua a șaptea este sâmbăta. Prin urmare, duminica trebuie să fie ziua întâi..! Eventualul punct de controversă dintre păzitorii duminicii şi păzitorii sâmbetei / zilei a șaptea / Sabatului nu este dacă un creştin să se odihnească sau nu o zi pe săptămână, ci care zi a săptămânii trebuie să fie aceea, prima (duminica), sau a şaptea (sâmbăta). Lucrurile au fost cât se poate de clare, pentru toate lumea, încă de la început. Pentru Isus, nu mai vorbim, pentru apostoli, de asemenea. Dar, să le luăm pe rând.

Nr. 3 (Isus Hristos)…după obiceiul Său, în ziua Sabatului, a intrat în sinagogă. S-a sculat să citească (din Scripturi) (Luca 4,16) Da, Isus a mers la sinagogă sâmbăta, în ziua a șaptea! Dacă vei fi înclinat să spui „sigur, dar Isus a fost evreu, iar evreii mergeau la sinagogă în Sabat, pentru că Sabatul/Sâmbăta era ziua de închinare a evreilor” te-aș ruga să observi un lucru. Chiar dacă Sabatul săptămânal al zilei a şaptea a fost adesea considerat o instituţie a dispensaţiunii evreiești, raportul biblic desvăluie că Sabatul a fost instituit cu mai mult de două milenii înainte ca primul evreu să se fi născut. De fapt despre aceasta a fost punctul Nr 1. În plus, Isus n-a lăsat loc de îndoială: „Sabatul a fost făcut pentru om” (Marcu 2,27)! Ceea ce înseamnă că această instituţie a fost lăsată pentru întreg neamul omenesc: evrei, români, englezi, ruși sau orice alt neam de pe fața pământului.

Nr. 4 Pavel vorbea în sinagogă în fiecare zi de Sabat, şi îndupleca pe Iudei şi pe Greci (Fapte 18,4); Pavel, după obiceiul său, a intrat în sinagogă. Trei zile de Sabat a vorbit cu ei din Scripturi (Fapte 17,2); Când au ieşit afară, Neamurile i-au rugat să le vorbească şi în Sabatul viitor despre aceleaşi lucruri….. Sabatul viitor, aproape toată cetatea s-a adunat ca să audă Cuvântul lui Dumnezeu (Fapte 13, 42. 44); O listă întreagă cu dovezi din care reiese că apostolii s-au închinat în Sabatul zilei a şaptea: sâmbăta! Atunci…de ce au devenit lucrurile atât de confuze?

Nr. 5 El…se va încumeta să schimbe vremurile şi legea… (Daniel 7,25) El, adică un sistem religios anume. Care? Influenţa romano-catolică a reuşit să facă din ţinerea duminicii o chestiune de legislaţie bisericească. Pe față și fără ezitări, aceasta declară: „Duminica nu se bazează pe Scriptură, ci pe tradiție și este o instituție evident catolică. Noul Testament nu menționează explicit că apostolii au schimbat ziua de închinare; știm aceasta din tradiție.” – The New Revised Baltimore Catechism, 1949, p. 139. Acest aspect a fost preluat în Catehismul Ortodox unde se afirmă foarte clar: „ne închinăm în ziua întâi a săptămânii pentru că în ziua întâi, duminica, Dumnezeu a făcut lumina și pentru că în ziua întâi, duminica, a înviat Hristos.” Catehismul Ortodox pag. 101 Deci, am ales să ne închinăm duminica dar… Biblia nu spune așa!

Nr. 6 Dacă Mă iubiţi, veţi păzi poruncile Mele (Ioan 14,15) Dumnezeu a stiut prea bine ce s-ar fi întâmplat dacă fiecare am fi fost lăsați să hotărâm ce e iubirea. El însă nu a facut greșeala aceasta. Și a postulat: prezența iubirii se cuantifică prin ascultarea de legea divină. Între care, da, porunca privitoare la ziua a 7-a are o semnificație mai mare decât i se alocă în mod obișnuit…

Nr. 7 Aici este răbdarea sfinţilor, care păzesc poruncile lui Dumnezeu şi credinţa lui Isus (Apocalipsa 14, 12). Cu siguranță astăzi pot fi prezentate construcții teologice inedite prin care, care biserici întregi, justifică atenția lor spre prima zi a săptămânii (duminica) în locul celei de-a şaptea (sâmbăta). Poate că aceste linii de gândire n-ar mai trebui făcute să urmărească doar ce pare a fi mai potrivit, ci și ceea ce este… corect! Nu-i așa? De fapt, majoritatea nici n-a avut de fiecare dată dreptate…!

Dacă preferi o discuție personală, îți putem facilita o întâlnire cu un reprezentant din zona ta.
În acest sens, pentru stabilirea detaliilor concrete (ziua, ora etc.) ne poți contacta aici, pe chat, sau la adresa de email contact@opiniaproduction.ro


Adaugă comentariul tău și ia parte la conversație

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

GIPHY App Key not set. Please check settings